• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Betala av skulder

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Tack! Jag vet att de är bara bittra för att de har satt sig själva i större skit. Men jag känner att jag hellre tar tag i min ekonomi i tid än att vänta i flera år då skulderna förmodligen är ännu större.

Jag visste inte så mycket om lån förut och min pappa sa alltid till mig att inte låna eller köpa grejer på kredit och han pratar om det hela tiden. Jag känner idag att jag borde ha lyssnat mer på honom men man lär sig av sina misstag.

Ja, det är som det börjat för dig som det börjat för dom flesta. En relativt liten och oskyldig skuld, sen för att kunna betala igen tar många en annan dålig kredit, sen blir folk desperata och täcker över gamla lån med nya. Plötsligt inser man att skulden blivit halvt enorm och man skäms ju över det och att tvingas släppa alla sina skulder, så har det växt till ofta ett par hundratusen kronor för många människor här. Det går så fort och är så hårt bestraffande för många år framåt.

Jag har själv gjort det misstaget men slutade helt för 1 år sedan och har betat av en del, men har en hel del kvar som kommer ta ett par år till eller så om det vill sig väl. Många här håller dock fortfarande på med att ta nya krediter och låna om, dom har marknadens alla lån mer eller mindre i många fall. När dagen kommer det inte håller så är det säkert en halv miljon för många av dessa personer. Det är jättetragiskt och man ska absolut sluta i tid. Det är bra att du slutar på 12.000:- redan, jag fick skulder på 150.000:- innan jag insåg att jag bara kunde sluta och börja betala av. Många här har flera hundratusen kronor i skulder och håller som sagt fortfarande på med att låna om och så vidare, vilket enbart snabbt och skoningslöst ökar på personernas skulder. Vissa har relativt bra löner, men allt går till räntor och avgifter i princip.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kryss

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 467
Blev medlem
18 April 2013
Meddelanden
1 176
Mottagna reaktioner
298
Poäng
467
Tack! Jag vet att de är bara bittra för att de har satt sig själva i större skit. Men jag känner att jag hellre tar tag i min ekonomi i tid än att vänta i flera år då skulderna förmodligen är ännu större.

Jag visste inte så mycket om lån förut och min pappa sa alltid till mig att inte låna eller köpa grejer på kredit och han pratar om det hela tiden. Jag känner idag att jag borde ha lyssnat mer på honom men man lär sig av sina misstag.

Som du säger sist är viktigt, man lär sig av sina misstag. Jag har gjort större misstag än dig, det tiogångrade. Jag har också fått höra sådant men ändå gjort stora misstag och haft beroenden som orsakat detta. Men man lär sig när man sjunkit tillräckligt djupt om man fortfarande kan rädda upp det. Jag kommer heller aldrig mer ta en kredit. Mina krediter och smålån jag har är 1 år gamla vid det här laget som sagt, då jag senast befattade mig med sånt elände.
 

Andy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Ja, det är som det börjat för dig som det börjat för dom flesta. En relativt liten och oskyldig skuld, sen för att kunna betala igen tar många en annan dålig kredit, sen blir folk desperata och täcker över gamla lån med nya. Plötsligt inser man att skulden blivit halvt enorm och man skäms ju över det och att tvingas släppa alla sina skulder, så har det växt till ofta ett par hundratusen kronor för många människor här. Det går så fort och är så hårt bestraffande för många år framåt.

Jag har själv gjort det misstaget men slutade helt för 1 år sedan och har betat av en del, men har en hel del kvar som kommer ta ett par år till eller så om det vill sig väl. Många här håller dock fortfarande på med att ta nya krediter och låna om, dom har marknadens alla lån mer eller mindre i många fall. När dagen kommer det inte håller så är det säkert en halv miljon för många av dessa personer. Det är jättetragiskt och man ska absolut sluta i tid. Det är bra att du slutar på 12.000:- redan, jag fick skulder på 150.000:- innan jag insåg att jag bara kunde sluta och börja betala av. Många här har flera hundratusen kronor i skulder och håller som sagt fortfarande på med att låna om och så vidare, vilket enbart snabbt och skoningslöst ökar på personernas skulder. Vissa har relativt bra löner, men allt går till räntor och avgifter i princip.

Det är exakt det jag har läst här att många har gjort. Har en skuld och för att betala av skulden får de ännu större skuld. T.ex. låna pengar för att betala av att inte hamna hos kronofogden eller liknande.
Jag har även sett att många tjänar mycket pengar i månaden, över 25.000 kr efter skatt t.o.m. men har skyhöga skulder. Det är synd att vissa ej inser hur allvarligt det är.
Min "lilla skuld" (som någon sa) har påverkat mig psykiskt och fått mig att må dåligt. Jag har inte kunnat göra någonting med min pojkvän och han har betalat då vi äter ute och liknande. Han säger att det gör inget och att han inte har något emot att betala för mig men det känns ej ok för mig att jag aldrig har råd att betala en middag för oss två.

Jag känner inte dig, men jag är ändå stolt över dig att du har slutat att ta lån. Det krävs mycket för en att vakna upp och inse att det man håller på med inte är hälsosamt. Hoppas du fortsätter i samma spår så kommer du en dag vara helt skuldfri och känna att du ej behöver tänka på att betala lån varje månad utan kan istället ibland unna dig en resa eller liknande för pengarna du har sparat ihop. :)
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Hur uppstod dina egna skulder? Hon kom inte hit för att redogöra för sin ekonomi och utsättas för ett förhör om sin inkomst, möjliga arbeten och hur hon fått en skuld. Hur fick du själv dina höga skulder? Du och din tjej som båda haft inkomster som dragit på sig enorma skulder. Som man bäddar får man ligga. Inte så kul längre va?

Jag förstår inte riktigt varför du tar den tonen eller vilka slutsatser du drar och hur du kommer fram till dem. Min fråga är väl ganska relevant då det påverkar möjligheten till lån, och om nya lån är svaret? Är det tex spelberoende eller ett osunt köpbeteende så är väl inte rätt råd att ge att låna till att lösa problemet tillfälligt? Jag tycker det är bra att Andy "vaknat upp" och vill lösa sin kris snabbt innan den vuxit sig okontrollerbar, önskar att vi själva inte varit så stolta utan tagit hjälp tidigare, då hade vi inte behövt låna för att klara räkningarna, och aldrig hamnat i den här situationen.

...men varför blandar du in mina skulder i den här tråden när du inte har en aning om hur de uppstod och varför? Jag och min sambo har aldrig haft inkomster samtidigt, tvärtom har vi långa perioder levt på ETT studielån, och aldrig varit hos socialen eller levt på a-kassa, så du får hemskt gärna förklara vad du menar med "Inte så kul längre va?" eller när det skulle ha varit kul.
 
Senast ändrad:

Andy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
.. är det tex spelberoende så är väl inte rätt råd att ge att låna till att lösa problemet tillfälligt?

Jag är inte spelberoende utan var mest shoppningberoende. Mådde dåligt på grund av mina skulder så jag köpte saker för pengar jag ej har och mådde efteråt ännu värre. Jag har slutat med att köpa grejer på faktura utan har endast köpt saker för mina egna pengar. Har skapat en liten budget över hur det kan se ut när jag har betalat skulderna med hög ränta och skapat ett mål med vad jag vill göra med pengarna jag har sparat ihop.
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Jag är inte spelberoende utan var mest shoppningberoende. Mådde dåligt på grund av mina skulder så jag köpte saker för pengar jag ej har och mådde efteråt ännu värre. Jag har slutat med att köpa grejer på faktura utan har endast köpt saker för mina egna pengar. Har skapat en liten budget över hur det kan se ut när jag har betalat skulderna med hög ränta och skapat ett mål med vad jag vill göra med pengarna jag har sparat ihop.

Ett viktigt steg! En budget må vara tråkigt, men det är ett riktigt bra verktyg för att få överblick. Jag skapade en i december 2012 där jag skrev in allt, alla löpande utgifter och allt kommande jag kände till (som bilskatt osv), och varje månad är jag inne i den och korrigerar och har därmed full koll på nuläget och kommande månader ända fram till 2020 (nåja) :)
 

Andy

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
16
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Ett viktigt steg! En budget må vara tråkigt, men det är ett riktigt bra verktyg för att få överblick. Jag skapade en i december 2012 där jag skrev in allt, alla löpande utgifter och allt kommande jag kände till (som bilskatt osv), och varje månad är jag inne i den och korrigerar och har därmed full koll på nuläget och kommande månader ända fram till 2020 (nåja) :)

Jag personligen tycker det är kul med budget. Att hålla reda på vad man lägger pengar på gör att jag känner mig mer kontrollerad över mina utgifter.
Jag har inga stora utgifter heller för den delen, för min inkomst är liten, men jag klarar mig lätt på 1500 kr i månaden på mat, 500 kr lägger jag kanske på transport och resten blir fakturorna.. När jag får mitt lån beviljat så kommer endast 500 kr gå till lån vilket känns skönt. Att gå från cirka 1000 kr till 500 kr är mycket för mig. De pengar kommer jag istället spara så att jag har råd att göra något kul för dem.
 

micke

Administratör
Poäng: 147
Moderator
Blev medlem
8 Augusti 2012
Meddelanden
78
Mottagna reaktioner
44
Poäng
147
Moderering

Vi har rensat lite i denna tråd, då det för förekommit påhopp och väldigt dålig attityd från besökare.

Så vi hoppas att de användare som fått sina inlägg modererade har förståelse för detta.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Hej

Hej Andy. Har det löst sig? Hoppas iallafall det! Mvh
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp